Earth Dreams Technology

Earth Dreams Technology

Filozofia

„Hlavným ťažiskom našej filozofie Earth Dreams Technology je nájsť rovnováhu medzi ekologickými parametrami a dynamickými výkonmi, ktoré sa od značky Honda očakávajú,“ hovorí Suehiro Hasshi, vedúci vývoja všetkých verzií modelu Civic v Európe, vrátane verzie s 1,6litrovým motorom i-DTEC. „Je dôležité, aby jazda s našimi automobilmi bola zábavou.“

Nový 1,6litrový dieselový motor i-DTEC je prvou pohonnou jednotkou z radu motorov Earth Dreams Technology značky Honda, ktorý je v Európe predstavený. Motor sa v modelovom rade Civic objavil na začiatku roku 2013. So svojimi 120 k, špičkovou hodnotou krútiaceho momentu 300 Nm pri 2 000 ot./min. a emisiami CO2 len 94 g/km sa 1,6litrový motor i-DTEC v Honde Civic vyznačuje mimoriadne nízkou spotrebou paliva a vysokým výkonom.

 „Ide o úplne nový prístup,“ vysvetľuje Tetsuya Miyake, vedúci vývoja nového 1,6litrového motora i-DTEC. „Nenašli sme žiadne konkurenčné motory, ktorým by sme sa chceli vyrovnať, pretože všetky takto stanovené ciele by boli príliš nízke. Rozhodli sme sa preto vytvoriť taký motor, ktorému sa budú chcieť vyrovnať naši konkurenti.”

Vysoký výkon, nízke emisie

 „Kľúčom k vývoju tohto motora boli dômyselné technické riešenia,“ hovorí Suehiro Hasshi. „Naším cieľom bolo vykonať mnoho drobných a detailných zlepšení, ktoré by spoločne vytvorili veľký rozdiel. V tom spočíva výzva a krása filozofie Earth Dreams Technology.“


Filozofia

 

NOVÝ MOTOR 1.6 i-DTEC

Najľahší dieselový motor v danej triede

Nový 1,6litrový motor i-DTEC značky Honda je tvorený hliníkovou hlavou valcov a hliníkovým blokom s otvoreným chladiacim priestorom. Ide o najľahší dieselový motor v danej triede, ktorý váži o 47 kg menej než 2,2litrový motor i-DTEC značky Honda.

Všetky jednotlivé diely boli upravené s dôrazom na minimalizáciu ich hmotnosti a rozmerov, najmodernejšie výrobné postupy potom pomohli hmotnosť ešte ďalej znížiť.

Hrúbka stien valcov sa znížila na 8 mm – v motore 2.2 i-DTEC je 9 mm. To je pre dieselový motor naozaj výnimočná hodnota. Ďalej boli pri 1,6litrovom motore i-DTEC použité ľahšie piesty a ojnice.

Zníženie trenia

Hlavnou úlohou konštruktérov značky Honda bolo znížiť mechanické trenie 1,6litrového motora i-DTEC na úroveň porovnateľnú s benzínovými motormi.„Všetky rotujúce diely boli starostlivo optimalizované s ohľadom na zníženie ich trení,“ hovorí Tetsuya Miyake. Bola napríklad použitá kratšia a tenšia spodná časť piestuPri 1 500 ot./min. má 1,6litrový motor i-DTEC približne o 40 % nižšie mechanické trenie než 2,2litrový motor i-DTEC.

„Tým sa nielen znižujú emisie a klesá spotreba paliva; zlepšuje sa tým taktiež odozva motora na zošliapnutie i uvoľnenie plynového pedálu, vďaka čomu je jazda s ním zábavnejšia. Podarilo sa nám znížiť vnútorné trenie motora na hodnotu porovnateľnú so súčasnými benzínovými motormi, čo je vynikajúci výsledok.“

Inteligentné turbodúchadlo

Turbodúchadlo Garrett 4. generácie použité v 1,6 litrovom motore i-DTEC má efektívnu konštrukciu s premenlivou geometriou a jeho otáčky sú presne riadené elektronickými systémami motora, čím sa minimalizuje tzv. turboefekt a je zaistená optimálna kombinácia záťahu v nízkych a stredných otáčkach a výkonu vo vysokých otáčkach. Turbodúchadlo má maximálny plniaci tlak 1,5 bar.

Účinný systém vstrekovania paliva a nasávania

Motor 1.6 i-DTEC značky Honda využíva solenoidové vstrekovače Bosch schopné pracovať s vysokými tlakmi až 1 800 bar. Vysoký tlak umožňuje rýchle vstrekovanie paliva a jeho jemnejšie rozprášenie. Tým sa zlepšuje premiešanie paliva so vzduchom, čo má za následok čistejšie a účinnejšie spaľovanie, čo prispieva ku zníženiu emisií a spotreby paliva.

Konštruktéri značky Honda sa zamerali taktiež na zlepšenie objemovej účinnosti valcov. Toto zlepšenie sa podarilo dosiahnuť vďaka vysokému prietoku nasávania a otvoru v hlave každého valca, ktorý zaisťuje vírenie zmesi. Tým je dosiahnuté presné riadenie procesu spaľovania a zníženia horúcich zón vedúcich k nežiaducim emisiám. Prietok vzduchu motorom je riadený pomocou nízkotlakového a vysokotlakového systému recirkulácie spalín EGR (Exhaust gas recirculation), ktorý znižuje emisie oxidov dusíka.


NOVÝ MOTOR 1.6 i-DTEC