Svet Honda

Sen začína

Žiť svoj sen

Posunúť

Logo značky Honda.

Ako Soičiro vybudoval spoločnosť Honda

Od motorizovaných bicyklov po podnikové prúdové lietadlá v sedemdesiatych rokoch minulého storočia.

Prvé roky

Zrod génia.

1906: Narodil sa Soičiro Honda

Soičira Hondu, ktorý sa narodil sa ako syn kováča v malej dedinke neďaleko hory Fudži, fascinujú stroje a pomáha otcovi v dielni na opravu bicyklov. 

1922: Žiarivé svetlá, veľké mesto

Soičiro Honda opúšťa školu a smeruje do Tokia, kde sa učí za vyškoleného mechanika. Po šiestich rokoch sa vracia domov a otvára si vlastnú garáž.

1937: Prvá Hondova spoločnosť

Soičiro založil spoločnosť Tokai Seiki na výrobu piestových krúžkov. Spoločnosť sa rozrastala, ale v rýchlom slede ju postihli dve pohromy pri bombovom nálete počas vojny a zničujúcom zemetrasení. Zvyšky podniku sa predali a z výnosov bola založená nová spoločnosť: Technický výskumný ústav Honda.

1946: Honda číslo 1

Povojnové Japonsko sa potrebovalo pohybovať – rýchlo a lacno. Soičiro vsadil na myšlienku montovať prebytočné motory pre generátory na bicykle. Takto vytvoril prvú Hondu. Teraz si musí poradiť s tým, ako uspokojiť dopyt.

Niektorí z pôvodných zamestnancov spoločnosti Honda pred továrňou v Hamamatsu v roku 1948.

Niektorí z pôvodných zamestnancov spoločnosti Honda (a ich rodiny) pred továrňou v Hamamatsu v roku 1948.

Obrázok oleja v parfumovej fľaštičke.

Keď Soičiro uvidel prvý automobil, Ford model T, jeho život sa navždy zmenil. Z jeho oleja je parfum.

1947: Honda typ A

Pôvodný motorizovaný bicykel sa ďalej vyvíja. Je dômyselný, štýlový a populárny. V priebehu niekoľkých mesiacov sa motor navrhnutý Hondom vyrábal na prvej pohyblivej linke.

1948: Vznikla spoločnosť Honda Motor Company

Soičiro Honda pribral obchodného partnera, Takeo Fudžisawu, a spolu vytvorili novú spoločnosť. Soičiro sa stal vývojárom výrobkov a pán Fudžisawa priniesol nevyhnutný podnikateľský dôvtip. Spoločnosť má 34 zamestnancov, ale jeden spoločný sen.

1949: Prvá nová Honda

Prvý motocykel od základov kompletne skonštruovaný a vyvinutý spoločnosťou Honda sa výstižne nazýva Dream (Sen) typ D.

Rýchly rast, globálny rozvoj

Päťdesiate roky.

1955: Dosiahnutie pozície č. 1

Honda sa stáva najväčšou značkou motocyklov v Japonsku. Dnes je najväčšou značkou motocyklov na svete s výrobnými prevádzkami po celom svete.

1956: Myslite globálne, konajte lokálne

Sú vytvorené ideály riadenia, ktoré dodnes formujú spoločnosť Honda. Zachováva sa princíp spoločnosti: „V globálnom kontexte sa venujeme dodávkam výrobkov najvyššej kvality za primeranú cenu, s ktorými sú spokojní zákazníci na celom svete.”

Prvý obchod Honda v Amerike.

Náš prvý výklad v zámorí sa nachádzal v Kalifornii v USA. Obchod zamestnával len osem ľudí, ale čoskoro sa predávali tisícky motocyklov mesačne.

Pohľad spredu na model Honda Super Cub.

1958: Zrodila sa superstar

Honda Super Cub je jednoduchý, dostupný motocykel pre celý svet. Bol viac ako super len podľa názvu, jeho priamy nasledovník zostáva vo výrobe dodnes. Prináša dostupnú mobilitu pre masy a je to vôbec najpredávanejší motorizovaný dopravný prostriedok. Žeby tiež najvýznamnejší?

1959: Americký sen

Najväčšia značka motocyklov na svete sa prvý raz začína predávať v zámorí, v USA. V Los Angeles je založená spoločnosť American Honda Motor Co. Inc.

Ten pocit víťazstva

Šesťdesiate roky.

1960: Výskum sna

Špecializovaná spoločnosť Honda R&D vznikla ako sesterská spoločnosť spoločnosti Honda Motor Co. Ltd. Môžete ju nazývať Soičirova továreň na sny.

1961: Triumfy TT

Soičiro povedal. že úspech z 99 % tvoria zlyhania. Náš debut na pretekoch TT na ostrove Isle of Man priniesol sklamanie, ale nevzdávame sa. O dva roky neskôr sa vraciame a dominujeme. Chuť úspechu na medzinárodných pretekoch zažívame po prvýkrát a zďaleka nie naposledy: do roku 1965 víťazíme aj na pretekoch veľkej ceny F1.

1962: Globálna výroba

V nadšení z úspechu motocyklov TT otvárame prvé zámorské výrobné prevádzky v meste Aalst v Belgicku, aby sme vyhoveli rastúcemu dopytu po našich motocykloch. V Európe vyrábame dlhšie, ako si myslíte.

1963: Z dvoch kolies na štyri

Honda začína predávať automobily a úžitkové vozidlá. Obdiv si získava húževnaté malé nákladné vozidlo T360. Obratný športový automobil S500 privádza ľudí do tranzu.

Trojštvrťový pohľad zozadu na model Honda RA273.

Honda RA271 bol náš prvý automobil F1. Mal motor V12 s objemom 1,5 l, ktorý poskytoval výkon viac ako 220 konských síl: je to jediný exemplár a toto pretekárske vozidlo je teraz vystavené v sieni kolekcie Honda na okruhu Motegi blízko Tokia.

Trojštvrťový pohľad spredu na model Honda RA273.

1964: Pretekárske ambície spoločnosti Honda

Len rok po tom, ako sa spoločnosť Honda stala výrobcom automobilov, urobila odvážny krok vstupom do arény automobilových pretekov. Rozhodnutie vyrobiť vlastný podvozok a motor sa čoskoro vyplatilo a v roku 1965 v Mexiku nám Richie Ginther priniesol prvé víťazstvo.

1967: Malý zázrak Honda

Milé a dômyselné Mestský automobil N360 so vzduchom chladeným motorom s kultivovaným prejavom začal úspešný príbeh osobných automobilov Honda.

Rušné desaťročie

Sedemdesiate roky.

1972: Správny automobil, správny čas

Kompaktný automobil Civic s pohonom predných kolies je vozidlo ideálne pre sedemdesiate roky minulého storočia. Po 10 generáciách a 24 miliónoch predaných kusov zostáva tento model stále významný a obľúbený.

1973: Zakladatelia spoločnosti Honda odchádzajú do dôchodku

Spoluzakladatelia spoločnosti Soičiro Honda a Takeo Fudžisawa odchádzajú do dôchodku po 25-ročnom pôsobení vo vedúcich funkciách a preberajú funkcie poradcov v predstavenstve spoločnosti. Soičiro zostáva horlivým pozorovateľom svojej spoločnosti až do smrti v roku 1991.

1975: Bez emisií, prosím

Uviedli sme vynikajúci motor CVCC v Severnej Amerike. Spaľovací cyklus tohto motora je natoľko účinný, že prekračuje nové prísne predpisy o čistote ovzdušia bez potreby výfukového katalyzátora. Je to senzácia.

Prvá Honda Civic, trojštvrťový pohľad spredu.

Ikona značky Honda: prvá Honda Civic. Vyrábame ju od roku 1972: dnes už 10. generáciu. Od uvedenia na trh sme vyrobili viac ako 24 miliónov kusov modelu Civic.

Pôvodná Honda Accord, pohľad zboku.

Pôvodná Honda Accord bola vlastne náš prvý trojdverový hatchback strednej triedy – Honda Civic začala svoj život ako dvojdverová limuzína.

1976: Rastieme

Prichádza prvý automobil Honda strednej triedy, Accord. Na začiatku je v ponuke ako štvordverová limuzína a trojdverový hatchback. Neskôr nasleduje päťdverový hatchback spolu s verziou kupé, ktorú nazývame Prelude.

1979: Budovanie mostov

Spoločnosť Honda začína plodné 15-ročné partnerstvo so spoločnosťou British Leyland v oblasti spoločných technológií, spoločného vývoja a výroby automobilov v Európe. Nasledovali ďalšie projekty spolupráce, aj keď zostávame veľmi hrdí na nášho nezávislého ducha a nekompromisné myslenie.

Desaťročie špičkových technológií

Osemdesiate roky.

1981: Na mape

Vedeli ste, že to bola spoločnosť Honda, kto vynašiel prvý navigačný systém pre automobily založený na mapách? Viac ako desaťročie pred zavedením satelitného navigačného systému GPS sa vo vozidlách Accord na japonskom trhu ponúkal systém Honda Electro Gyrolocator.

1982: Život v Amerike

Spoločnosť Honda začala vyrábať motocykle v USA v roku 1979. V roku 1982 sa stala prvou japonskou značkou vyrábajúcou automobily v USA. K továrni v štáte Ohio sa neskôr pridali závody v Kanade a Mexiku.

1986: Legend-a

Na trh je uvedený prvý luxusný automobil Honda – spolu s novou značkou Acura, pod ktorou sa predáva v USA. Takto sa zo spoločnosti Honda stáva prvá japonská automobilová spoločnosť, ktorá zaviedla samostatnú prémiovú divíziu.

1989: Skvelý motor VTEC

Vytvorením systému VTEC spoločnosť Honda ukázala, ako vyrobiť výkonnejší a úspornejší motor.

Výrez motora VTEC.
Pohľad zboku na kupé Honda Acura Legend.

V modeli Acura Legend Coupe z roku 1988 sa používal 24-ventilový 2,7 l motor V6 s veľmi rovnomerným chodom. Tento motor pomohol predstaviť prémiovú značku Acura v USA.

1988: Majstrovská trieda Honda F1

Nikdy predtým ani odvtedy nikto podobným spôsobom nedominoval v sezóne F1. Tím McLaren-Honda vyhral 15 zo 16 pretekov, zvíťazil v majstrovstvách sveta konštruktérov, Ayrton Senna sa stal majstrom sveta F1 v roku 1988 a jeho tímový kolega Alain Prost skončil druhý. Prečo nie 16 zo 16? No dobre, nikto nie je dokonalý…

Desaťročie ikon

Deväťdesiate roky.

1992: Vyrobené v Európe

Dve nové továrne spoločnosti Honda v Európe začínajú prevádzku. V továrni v Spojenom kráľovstve v meste Swindon sa vyrába Accord a v závode v meste Gebize v Turecku sa začína výroba modelu Civic. Dnes je Swindon celosvetovým domovom päťdverového hatchbacku Civic.

1995: Úsilie na štyroch kolesách

Na trh prichádza ikonická Honda: CR-V, Compact Recreational Vehicle (kompaktné rekreačné vozidlo). Priekopnícke kompaktné SUV si okamžite získalo uznanie a dnes je najpredávanejším SUV na svete. Spoločnosť Honda v roku 1999 pokračovala menším modelom HR-V – High-Riding Vehicle.

1998: Všetko najlepšie k narodeninám, Honda

Pri príležitosti prvého polstoročia sme sa rozhodli vyrobiť si darček k narodeninám. Čo iné to mohlo byť ako dvojsedadlový športový automobil? Vysokootáčkový model S2000 prináša do súčasnosti ducha pôvodného športového automobilu S500.

1990: Superstar

Prichádza pôvodný NSX. Prvý superautomobil spoločnosti Honda narušil dominanciu dovtedajších výkonných automobilov.

Trojštvrťový pohľad spredu na Hondu NSX na vidieku.
Letecký trojštvrťový záber na Hondu S2000.

Honda S2000: darček k 50. narodeninám.

1999: Pohľad do budúcnosti

Naši technici sa nesústreďujú len na minulosť. Insight bol náš prvý benzínovo-elektrický hybrid, auto s neuveriteľne nízkymi emisiami CO2. Bolo to ďalšie prvenstvo spoločnosti Honda: prvý hybridný automobil ponúkaný na predaj v Európe.

Roboti a pretekanie

Obdobie po roku 2000.

2000: ASIMO kýva na pozdav

Objavil sa prvý humanoidný robot ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility; progresívny krok v inovatívnej mobilite) a stal sa najslávnejšou celebritou spoločnosti Honda.

2001: R označuje pretekanie

V Európe prichádza na trh športový hatchback Civic Type R. Rýchlo si získava obľubu a povesť o ňom sa šíri. Neskôr sa exportuje pre všetkých nadšených zákazníkov na celom svete. Nasledovali tri ďalšie generácie, posledná debutovala v roku 2017.

2002: Vstup do klubu Jazz

Na trh je uvedené dômyselné supermini Jazz. S palivovou nádržou v strede ponúka nečakane účelné využitie priestoru. Premyslené zadné sedadlá Magic Seats sú príkladom najkreatívnejšieho spôsobu uplatnenia filozofie spoločnosti Honda „maximum pre ľudí, minimum pre stroj“.

2003: Vyspelá Honda

V Európe sa vysiela televízna reklama Honda s ozubenými kolieskami. Stáva sa jedným z najviac uznávaných reklamných filmov vôbec. Predstavuje novú Hondu Accord, ktorá je v ponuke s motorom i-CTDi, prvým vlastným naftovým motorom spoločnosti Honda.

Záber spredu na robota ASIMO kráčajúceho dolu schodmi.
Detailný záber červeného loga H značky Honda.

Väčšina našich športových modelov, automobilov Honda Type R, má červené logo H značky Honda.

2006: Vodíkový hrdina spoločnosti Honda

Technici spoločnosti Honda majú dlhodobý sen o vodíkovom pohone budúcnosti bez výfukových plynov a potreby dobíjania. Medzníkom bolo uvedenie nového automobilu FCX Clarity v roku 2006: prvého komerčne dostupného automobilu s vodíkovými palivovými článkami.

Dnes

Honda naďalej láme rekordy.

2014: Jazda na vysokej úrovni

Celkový globálny odbyt motocyklov a skútrov značky Honda dosiahol kolosálnych 300 miliónov. Vysoké čísla pokračujú: len o rok neskôr sme dosiahli naše 700. víťazstvo v pretekoch motocyklov Grand Prix.

2015: Honda vzlieta

Splnil sa posledný Soičirov sen: prvé sériovo vyrábané lietadlo HondaJet sa vznieslo k oblakom. Súkromné prúdové lietadlo pre šesť cestujúcich má dolet viac ako 2 200 km a maximálnu rýchlosť 782 km/h, takže je to najrýchlejšia Honda, akú sme kedy vyrobili.

2016: Míľnik vo výrobe automobilov

Počet vyrobených automobilov Honda dosiahol 100 miliónov. Sníval vôbec Soičiro o tom, že sa vyrobí toľko automobilov s jeho menom?

Prúdové lietadlo Honda letiace nad horami.
Trojštvrťový pohľad spredu na Hondu Civic Type R na okruhu Nürburgring.

Najnovšia Honda Civic Type R je kráľom slávneho okruhu Nürburgring s rekordným časom v jednom kole 7 minút 43,8 sekundy.

2017: Progresívna a športová

Spoločnosť Honda predviedla nový model NSX, superautomobil so špičkovou technológiou, ktorý rovnako ako pôvodný model prebieha čas. Je to hybridný superautomobil s benzínovým motorom V6 a tromi elektromotormi. O niekoľko mesiacov neskôr sa k NSX pripojila nová Honda Civic Type R. Je rýchla, ovládateľná a vytvorila nové kritérium času kola na náročnom okruhu Nürburgring Nordschleife v Nemecku.

2018: 70 rokov sily snov

Honda má 70. Doteraz to bol úžasný príbeh. Kde nás zavedie nasledujúcich sedem desaťročí?

Logo sedemdesiateho výročia spoločnosti Honda.