Pretekárske dedičstvo

Učíme sa na okruhoch

V roku 1964 sme začali pretekať vo Formule 1. Bol to náročný začiatok – mali sme však za sebou už účasť na motocyklových pretekoch Isle of Man TT. A opäť sa nám podarilo dokázať, že zo skúseností sa učiť skutočne dokážeme.

Hľadanie tej správnej formuly

Na výrobu ambiciózneho auta potrebujete ambiciózny motor.

V roku 1963 sme základy takého už mali – V12, R270E. Pôvodne bol vytvorený pre Lotus, no vo februári 1964 britská spoločnosť značke Honda oznámila, že jej motory už nebude používať. Bolo to síce prvé sklamanie, no určite nie koniec. Naopak, práve sme začínali.

Motor vozidla Honda s obrázkom.

Zrodenie RA270

Všetku svoju energiu sme vložili do výroby svojho vlastného pretekárskeho vozidla a testovaním nového modelu RA270 na okruhu v Suzuke sme poverili pretekárku legendu Jacka Brabhama.

Keď v novom aute začal pretekať Ronnie Bucknum, konečne nastal čas ukázať sa na Veľkej cene Nemecka v júli 1964. Honda sa konečne predstavila v najvýznamnejších svetových pretekoch.

RA270 s obrázkom.

„Úspech je z 99 % tvorený neúspechom.“

Slová samotného Soichira Hondu, ktorý to snáď nemohol vystihnúť lepšie.

Formula 1 bola v 60. rokoch tvrdou školou a prekonali sme nehody, zlyhania bŕzd, prehrievanie či poruchy prevodoviek. Z týchto nedostatkov sme sa však poučili, začali zdokonaľovať, testovať a znova testovať, až kým sme neboli pripravení opäť vyštartovať. V roku 1965 sme nakoniec prišli s novým modelom – RA 272.

Tím Honda pracujúci na motore s obrázkom.

Naše prvé víťazstvo

Veľká cena Mexika 1965

Pretekársky tím značky Honda – a jeho dvaja vodiči Richie Ginther a Ronnie Bucknum – neustále posúvali svoje hranice, zdokonaľovali sa a čerpali zo skúseností. 24. augusta 1965 sa do čela štartového poľa Veľkej ceny Mexika posadil Richie Ginther za volantom modelu RA 272. Práve toto auto v ten deň prešlo cieľom ako prvé, vďaka čomu sme si pripísali svoje prvé víťazstvo v pretekoch Formuly 1.

Richie Ginther a RA272 s obrázkom.

Pretekárska vášeň

Keď raz rýchlosť zachutí.

Ayrton Senna v kultovom vozidle McClaren Honda.

Ayrton Senna v kultovom vozidle McLaren Honda počas Veľkej ceny Monaka v roku 1989.

V nasledujúcich rokoch sme pokračovali a v roku 1967 vyhrali znova – potom sme si dali pauzu. Keď sme sa v 80. rokoch vrátili, v roku 1986 sme si pripísali víťazstvo v Pohári konštruktérov s tímom Williams a v roku 1988 sme vytvorili svetový rekord v podobe 11 víťazstiev po sebe s tímom McLaren. V úspechoch sme pokračovali až do odstúpenia v roku 1992.

Pretekanie však máme v krvi, takže sa nám bez neho ťažko žije. Zvlášť, keď sa pri ňom toľko naučíme. V roku 2000 sme sa vrátili. Tentokrát ako dodávateľ víťazných motorov a továrenskej podpory pre tímy Formuly 1 BAR a Jordan – až do roku 2006. Naši inžinieri a technici mali tú česť pracovať s niektorými z najlepších pretekárskych pilotov na svete. Piloti ako Surtees, Laffite, Mansell, Prost, Piquet a Senna – skrátka na nezaplatenie.

John Surtees preteká na vozidle Honda.

Legendárny John Surtees v roku 1967. Jediný človek, ktorému sa podarilo zvíťaziť v šampionáte Veľkých cien motocyklov aj Formuly 1.

Obrázky značky Honda.

Cieľovou líniou to nikdy nekončí

Prečo sme neboli dosť rýchli? Ako môžeme byť ešte účinnejší? Vďaka čomu sa zlepšujeme?

Ak nevyhráme, skúmame prečo – a ak vyhráme, taktiež. Na základe týchto zistení zvyšujeme kvalitu svojich vozidiel a vylepšujeme ich pre vodičov, ktorí ich denne používajú na cestách. Je to našou povinnosťou. Práve to je vlastne dôvod, prečo sme vôbec začali súťažiť na pretekoch Veľkých cien F1. A preto sme tu aj teraz.

Prečítajte si o našom návrate na scénu F1

2x vozidlá Honda.
„Ak Honda nepreteká, Honda neexistuje.“ Soichiro Honda
Priblížený pohľad na Soichira Hondu.